Veelgestelde vragen

Vragen over implantaten

Implantaten zijn kunstwortels gemaakt van titanium die in het kaakbot worden geschroefd. Op deze kunstwortels worden vervolgens een kroon, brug of kunstgebit geplaatst.
Als het implantaat eenmaal vastgehecht is aan het bot en u uw gebit goed schoon houdt, kunt u er meestal uw leven lang plezier van hebben.
Traditionele oplossingen, zoals gewone bruggen, vereisen vaak dat bestaande, onbeschadigde tanden of kiezen worden bijgeslepen om ze te kunnen plaatsen. Bij implantaten hoeft dat niet. Moeten de buurtanden toch worden gekroond dan kan een gewone brug wel een goede oplossing voor u zijn.

Vragen over het behandelplan

Implantaten kunnen bij vrijwel alle gezonde volwassenen worden geplaatst, dat wil zeggen bij bijna iedereen boven de 18 jaar en met volgroeid (kaak-) bot.
Voldoende bot is een voorwaarde om een implantaat te kunnen plaatsen. Wanneer het kaakbot, bijvoorbeeld door het ontbreken van tanden of kiezen, geslonken is, moet er wellicht tijdens de behandeling iets worden aangepast. Uw tandarts of implantoloog zal dit met u bespreken.
Over het algemeen valt het mee. Bij het plaatsen van één of meer implantaten moet u, afhankelijk van plaats en aantal, rekenen op een behandeling van een half tot anderhalf uur. De behandeling vindt meestal plaats onder plaatselijke verdoving.
Complicaties komen zelden voor. Het kan gebeuren dat een implantaat wordt afgestoten. Als dit gebeurt moet het oorspronkelijke behandelplan worden gewijzigd en goed gekeken worden naar de oorzaak van deze complicatie. Pas als dit duidelijk is, kan eventueel opnieuw worden geïmplanteerd.
Nee, implanteren is niet pijnlijker dan een kies vullen of een wortelkanaalbehandeling. De behandeling zelf vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Er kan napijn zijn, die met een gewone pijnstiller (bijv. Paracetamol) prima te bestrijden is.
Nadat u, in overleg met uw behandelaar, gekozen heeft voor implantaten, worden deze in één of twee behandelingen geplaatst. De ingroeitijd (osseointegratie) voor de implantaten is gemiddeld 6 weken voor de onderkaak en 8-12 weken voor de bovenkaak. Natuurlijk krijgt u een tijdelijke voorziening, zodat u niet zonder tanden of kiezen hoeft te lopen. Na deze ingroeiperiode wordt de kroon, brug of het kunstgebit gemaakt en geplaatst. De totale behandeling duurt gemiddeld tussen de 6 en 8 maanden.

Vragen over nazorg

Eigenlijk onmiddellijk. Iets gezwollen tandvlees en wat napijn zijn volkomen normaal. De zwelling verdwijnt meestal snel en voor de pijn schrijft uw behandelaar een gebruikelijke pijnstiller voor.
Dat verschilt per persoon. Het bot zelf heeft geen gevoel, maar het tandvlees erom heen kan pijnlijk aanvoelen. Hiervoor krijgt u indien nodig een pijnstiller voorgeschreven.
Bij implanteren in de onderkaak is het denkbaar dat de zenuw die het gevoel in de onderlip en kin verzorgt, beschadigd raakt. Dit komt echter zelden voor. Mocht het toch gebeuren, neemt u dan contact op met de behandelend tandarts of kaakchirurg!
Roken vormt een ernstige risicofactor. Omdat roken de doorbloeding van het wondgebied verslechtert, verstoort het de wondgenezing. Dit kan na een bottransplantatie en plaatsing van implantaten aanleiding geven tot verlies van respectievelijk bot en implantaten. Het advies is dan ook om tenminste van 3 weken voor tot 3 weken na operatie niet te roken.
Peri-implantitis is een infectieuze botaandoening, vergelijkbaar met parodontitis bij natuurlijke gebitselementen die kan ontstaan door onvoldoende mondhygiëne.De behandeling van peri-implantitis is lastig omdat het implantaat oppervlak moeilijk schoon is te krijgen. Voorkomen is daarom zeer belangrijk. Het is dan ook van belang om regelmatig uw mondhygiëne te laten controleren.

Vragen over kosten

Het produceren van implantaten is een zeer precies en nauwkeurig proces. De overheid heeft hier allerlei richtlijnen voor opgesteld. Er zijn verschillende merken implantaten op de markt, ieder met eigen prijzen voor de verschillende soorten implantaten.

Als u meer wilt weten over de actuele prijzen, kunt u ons altijd bellen of mailen!

Het produceren van implantaten is een zeer precies en nauwkeurig proces. De overheid heeft hier allerlei richtlijnen voor opgesteld. Daarnaast zijn er verschillende systemen om de volledige prothese op de implantaten te bevestigen. Dit kan met magneten, drukknoppen of een steg. Afhankelijk van het gekozen systeem en het aantal implantaten variëren de prijzen.
Het produceren van implantaten is een zeer precies en nauwkeurig proces. De overheid heeft hier allerlei richtlijnen voor opgesteld. Daarnaast zijn er verschillende systemen om de volledige prothese op de implantaten te bevestigen. Dit kan met magneten, drukknoppen of een steg. Afhankelijk van het gekozen systeem, het aantal implantaten en het al dan niet extra bot moeten plaatsen, variëren de prijzen.
Hoeveel uw zorgverzekering van uw behandeling vergoedt, is afhankelijk van uw tandheelkundige situatie en van het pakket dat u met uw zorgverzekeraar bent overeengekomen. In sommige gevallen wordt bijna alles vergoed.

Bron: NVOI

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op!

NEEM CONTACT OP